La curiosidad de un operario que interviene en un monte calcinado cerca de A Costa do Sal y una comarca colmada de símbolos, conocida por sus mámoas o necrópolis como las de A Retorta. Una mezcla que solo puede acabar de una manera y que, en esta ocasión, atrae hasta Aranga la atención de los expertos de A Rula, una asociación cultural de divulgación y protección de arte rupestre con sede en Compostela. En concreto, a Regalados, en San Pedro de Feás, a solo medio kilómetro de Santa María de Ois (Coirós), donde un brigadista, Santiago Sas, encontró, de manera casual, “este novo xacemento rupestre”, confirma el colectivo, que informó a la Dirección Xeral de Patrimonio de la Xunta.
“Un pequeno, pero valioso, avance que implica o coñecemento dunha nova pedra gravada”, apuntan desde la entidad, cuyos especialistas explican que, aunque “nun principio, a descuberta de Santiago semellaba un sinxelo panel con só dous motivos conservados”, de su análisis en detalle y gracias al empleo de fotogrametría, “conseguimos identificar, a pesar do deficiente estado de conservación que presentan”, un “complexo panel con motivos que ocupan boa parte da súa superficie” y que ahora comunican a Patrimonio de la Xunta para “a súa valoración e inclusión no Catálogo de Patrimonio Cultural de Galicia como paso necesario para garantir a súa conservación”, indican desde A Rula.
Durante una intervención de carácter ambiental, algo despertó la curiosidad de Santiago Sas, que “puxo atención nunha pequena laxe”, según detalló el propio brigadista antes de aclarar que “as miñas inquedanzas e respecto polo noso patrimonio fixeron o resto” por lo que, tras informar a su superior, contactó con A Rula.
Una primera aproximación permitió, a pesar del deterioro de la roca, identificar hasta ocho combinaciones circulares, propias del arte del Atlántico.
“Todas presentan sucos moi esvaídos, e as tres mellor conservadas sitúanse na zona central, a máis elevada da laxe”, señalan los responsables de A Rula.