El Monelos tiene el curso fluvial más importante de A Coruña, tanto que servía de límite entre las parroquias de Santa María de Oza y San Xurxo de Fóra, o lo que es lo mismo, entre el Ayuntamiento de A Coruña y el de Oza, hasta que este último fue absorbido. Así lo explicita el técnico de la Real Academia Galega (RAG) Iván Méndez, que sirve de guía por la zona para descubrir un pequeño misterio: ¿de dónde viene el nombre de Monelos?
Asegura el técnico lingüístico que se trata de una "simplificación relativamente recente, pois até hai unas décadas era un dos moitos cursos fluviais que hai en Galicia que vai cambiando de denominación no curso". Es decir, que los ríos iban cambiando de nombre a medida que sus aguas iban transcurriendo entre su nacimiento y su desembocadura. "Chegaba aquí co nome de río de Mesoiro, cambiaba a río do Martinete e seguía con outras denominacións, como río da Cabana, río da Ponte da Pedra; atravesaba a aldea de Monelos e morría no mar como río da Ponte Gaiteira ou río da Gaiteira, primeiro polo barrio das Aceas, próxima á Palloza, e despois, no século XVIII, na zona da Agra das Xerfas ou A Pena da Guía, actual Parque Europa", indica Iván Méndez, que también se refiere a que ahora mismo el curso fluvial circula soterrado, salvo en puntos como Martinete, un topónico documentado desde la Edad Media "e que debe o seu nacemento á existencia neste lugar dun martinete ou batán que necesitaba, precisamente a auga do río para funcionar".
Históricamente el barrio de Monelos creció sobre una antigua aldea que ya aparece documentada en la época medieval, señala el experto de la RAG, asegura que en el "testamento do que era o crego da igrexa de Santo Tomás da Pescaría do ano 1399 aparece mencionado un bacelar de Monelos. Esta aldea estaba divida en diferentes partes xa na Idade Media, onde documentamos un Monelos de Cima e un Monelos de Baixo".
Y si estaba claro que Monelos existía en la Edad Media, lo que es más misterioso es el origen etimológico de este topónimo coruñés. Bueno, del coruñés y de sus 'gemelos' en lugares como Cabana de Bergantiños, Carballo, Castro de Rei y Becerreá. "Tivo bastante suceso na historiografía local a vinculación do nome Monelos cos moitos muíños que había na súa canle. Estes muíños eran moi importantes na zona do edificio actual dos Novos Ministerios e do mercado municipal", asegura Iván Méndez. Sin embargo, el étimo que se propone para esto, "Molinellos", no puede dar fonéticamente la forma Monelos, explica, ya que esto derivaría en algo así como "Muiñelos", "un topónimo que non documentamos nunca".
"A respecto deste topónimo de Becerreá, Monelo, en singular, Nicandro Ares vinculouno co nome persoal medieval 'Munio', un nome algo común que deu apelidos como Muñoz ou Muñiz", cuenta Iván Méndez. De esta manera, el estudioso derivó el topónimo del río y barrio de Monelos de este nombre, pero sin la letra 'i', es decir, desde Muno, y añadiéndole el diminutivo '-ellum'. "Porén, nós non documentamos este nome persoal Monelos e tamén cómpre engadir que a maior parte de topónimos procedentes de nomes de persoa derivan do xenitivo e non do acusativo, como propón Nicandro Ares", contradice Iván Méndez.
"O filólogo asturiano Xosé Lluis Caridad Arias estudou topónimos semellantes do ámbito lingüístico astur-llionés, como Monellos, Muniellos ou Monelos, e vinculounos coa mesma raíz que Nicandro Ares, 'mun-', pero que significaría algo semellante a 'outeiro', unha raíz da que xa falara Menéndez Pidal a mediados do século XX", comenta el técnico de la RAG, que explica que la teoría de este autor es que Monelos significaría algo semejante a altura pequeña. "Fernando Cabeza Quiles, cando fala do Monelos da parroquia de Sofán, dálle veracidade á proposta de Xosé Lluís Caridad Arias dicindo que o lugar de Monelos de Carballo está situado nunha altura pequena pero moi definida que descende cara a un río, unha circunstancia orográfica que se dá perfectamente aquí no Monelos da Coruña que está situado ao pé do Camiño Real e que vai descendendo até a antiga canle do río de Monelos", afirma.
Y entonces, ¿de dónde viene el nombre de Monelos? ¿De los molinos, del apellido Muñoz o de la orografía de la zona? Iván Méndez reconoce que el de Monelos es un "topónimo escuro", pero se decanta por relacionarlo con la raíz prerromana '-mun', que significaría "algo semellante a outeiro ou elevación pequena".